هوش مصنوعی: متن درباره‌ی مفهوم جاه (مقام و موقعیت اجتماعی) و مقایسه آن با مال است. همان‌طور که مال در حد کفایت مفید است، جاه نیز در حد لازم برای خدمت و معاونت مجاز است. اما طلب جاه به روش‌های نادرست مانند ریا و تظاهر حرام است، در حالی که روش‌های مشروع مانند پوشاندن عیوب خود برای حفظ موقعیت اجتماعی جایز است.
رده سنی: 16+ محتوا شامل مفاهیم اخلاقی و اجتماعی پیچیده‌ای است که درک آن‌ها نیاز به بلوغ فکری دارد. همچنین، بحث درباره‌ی ریا و تظاهر ممکن است برای گروه‌های سنی پایین‌تر قابل درک نباشد.

بخش ۶۶ - فصل (قدر کفایت از جاه مذموم نیست)

بدان که جاه چون مال است و چنان که مال همه مذموم نیست، بلکه قدر کفایت از آن زاد آخرت است و بسیاری از آن چون دل مستغرق شود قاطع راه آخرت است، جاه نیز همچنین است که آدمی را چاره نیست از کسی که خدمت کند و از رفیقی که معاونت کند و از سلطانی که شر ظالمان از وی بازدارد، لابد وی را باید که اندر دل این قوم قدری باشد، طلب جاه اندر دل این قوم بدان مقدار که این مقصود حاصل آید روا باشد. چنان که یوسف (ع) گفت که انی حفیظ علیم، همچنین تا وی را قدری نباشد اندر دل استاد وی را تعلیم نکند و تا اندر دل شاگرد نبود از وی تعلیم نکند، پس طلب قدر کفایت از جاه مباح است چون طلب قدر کفایت از مال.
ولیکن جاه به چهار طریق طلب توان کرد. دو حرام است و دو مباح، اما آن دو که حرام است یکی بود که به اظهار عبادت طلب جاه کند و این حرام بود و ریا باشد که عبادت باید که خالص خدای را بود، چون جاه بدان طلب کند حرام بود. دوم آن که تلبیس کند و خویشتن به صفتی فرانماید که نبود. مثلا گوید که من علوی ام یا از فلان پیشه دانم و نداند و این همچنان باشد که مالی به تلبیس طلب کند و اما آن دو که مباح است آن بود که به چیزی طلب کند که اندر آن تلبیس نباشد و عبادتی نبود و دیگر بدان که عیب خویش بپوشد که اگر فاسق بود و معصیت خویش پوشیده دارد تا وی را به نزدیک سلطان جاهی بود، نه برای آن که تا پندارد که پارساست، آن نیز رخصت است.
تعداد ابیات: ۰
این گوهر را بشنوید

این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.

برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.

گوهر قبلی:بخش ۶۵ - فصل (خلق در طلب جاه راه زیان می رود)
گوهر بعدی:بخش ۶۷ - پیدا کردن علاج دوستی جاه
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.