هوش مصنوعی:
شاعر در این متن از تأثیر یک مرثیه بر خود میگوید که باعث تفکر و آشوب درونی او شده است. او از امیر عادل یاد میکند که با نقد خود باعث بهبود شعرش شده و این موضوع باعث شادی و قدردانی شاعر شده است. شاعر همچنین از تنبیه بدون زجر و تعلیم بدون چوب به عنوان ویژگیهای مثبت امیر عادل یاد میکند.
رده سنی:
15+
این متن دارای مفاهیم عمیق ادبی و اخلاقی است که درک آن نیاز به بلوغ فکری و تجربهی بیشتری دارد. همچنین استفاده از اصطلاحات و تشبیهات ادبی ممکن است برای کودکان قابل فهم نباشد.
شمارهٔ ۳۳۲ - در نقدی که یکی از امرا در مرثیهٔ سیدابوطالب نعمه بدو کرده بود گوید
به نظم مرثیهای در که چون ز موجب آن
یتیموار تفکر کنم برآشوبم
امیر عادل در یک دو بیت نقدی کرد
هنوزش از سر انصاف خاک میروبم
وزان نشاط که آن نظم ازو منقح شد
چو سرو نو ز صبا پای حال میکوبم
زهی مفید که تنبیه کرد بی زجرم
زهی ادیب که تعلیم داد بیچوبم
یتیموار تفکر کنم برآشوبم
امیر عادل در یک دو بیت نقدی کرد
هنوزش از سر انصاف خاک میروبم
وزان نشاط که آن نظم ازو منقح شد
چو سرو نو ز صبا پای حال میکوبم
زهی مفید که تنبیه کرد بی زجرم
زهی ادیب که تعلیم داد بیچوبم
وزن: مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (مجتث مثمن مخبون محذوف)
قالب: قطعه
تعداد ابیات: ۴
این گوهر را بشنوید
این گوهر را با صدای خود، برای دیگران به یادگار بگذارید.
برای ضبط گوهر با صدای خود، لطفا به حساب کاربری وارد شوید.
گوهر قبلی:شمارهٔ ۳۳۱ - از بزرگی درخواست کاغذ سپید کند
گوهر بعدی:شمارهٔ ۳۳۳ - قاضی حمیدالدین در مدح حکیم گفته و بدو فرستاده
نظرها و حاشیه ها
شما نخستین حاشیه را بنویسید.